Antwerpen-Centraal - Belgia

Antwerpen-Centraal jest głównym dworcem kolejowym w Antwerpii, obsługiwanym przez belgijskie koleje SNCB (Société Nationale des Chemins de fer Belges).

 

Budynek powstał w latach 1895-1905 jako nowa stacja na końcu linii kolejowej z Brukseli. Zastąpił on drewniany dworzec wzniesiony w 1854 roku przez inżyniera Augusta Lambeau. Nowa konstrukcja, z platerowanego kamienia z imponującą kopułą nad halą poczekalni, została zaprojektowana przez Ludwika Delacenserie. Stalowo-szklany dach nad peronami, o długości 185 metrów i wysokości 44 metrów, był projektem Klemensa van Bogaerta, a wiadukt – Jana van Asperena, lokalnego architekta. Wnętrze jest bogato zdobione ponad 20 rodzajami marmuru i kamienia, a hol główny i kawiarnia przypominają wnętrza pałacowe.

 

W 1998 roku rozpoczęto prace nad przebudową dworca. Wykopano nowy tunel łączący stację z Berchem na północy i Antwerpen-Dam na południu. Dzięki temu szybkie pociągi Thalys, czy te obsługujące linie HSL 4 i HSL-Zuid mogą przejeżdżać przez dworzec centralny bez konieczności późniejszego zawracania. Modernizację ukończono w marcu 2007 roku, jej koszt wyniósł około 1,6 miliarda euro.

 

Obecnie dworzec posiada cztery poziomy z 14 torami:

  • poziom 1 (oryginalny) – składający się z sześciu torów, rozdzielonych pośrodku schodami prowadzącymi na niższe kondygnacje;
  • poziom 0 – mieszczący kasy biletowe oraz centrum handlowe;
  • poziom -1 – usytuowany siedem metrów poniżej ulicy, z czterema torami w dwóch parach;
  • poziom -2 – znajdujący się 18 metrów poniżej gruntu, z czterema torami dla szybkich pociągów, biegnącymi przez tunel pod miastem.

W 2009 roku amerykański magazyn „Newsweek” usytuował dworzec w Antwerpii na czwartym miejscu największych na świecie stacji kolejowych. Dziś ten zabytkowy budynek, często nazywany „kolejową katedrą”, stanowi jedną z głównych atrakcji turystycznych w Antwerpii.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen