Gare du Nord - Francja

 

Gare du Nord, nazywany także Paris-Nord, jest jednym z sześciu głównych dworców kolejowych Paryża. Korzysta z niego około 180 milionów pasażerów rocznie, co czyni go największym dworcem francuskich kolei SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) i jednym z największych na świecie pod względem liczby odprawionych podróżnych.

 

Pierwsza stacja została zbudowana dla kompanii kolejowej Chemin de fer du Nord, według projektu architekta Léonce'a Reynauda. Otwarto ją 14 czerwca 1846 roku, lecz szybko okazała się zbyt mała wobec potrzeb, dlatego w 1860 roku została częściowo zburzona. Baron Jakob Mayer Rothschild, bankier i jeden z głównych inwestorów budowy kolei francuskich, wybrał projekt nowego, większego dworca autorstwa architekta Jacquesa Hittorffa. Prace trwały od maja 1861 roku do grudnia 1865 roku, ale budynek oddano do użytku przed ich ukończeniem już w 1864 roku.

 

Fasada budowli w formie łuku triumfalnego została zbudowana z dużych kamiennych bloków. Umieszczono na niej 23 figury symbolizujące miasta, do których docierały pociągi odjeżdżające z Gare du Nord. Najważniejsze z nich, zwieńczające budynek, odnoszą się do relacji zagranicznych (Londyn, Berlin, Warszawa, Wiedeń, Amsterdam, Bruksela). Skromniejsze statuy, umieszczone na fasadzie, symbolizują natomiast połączenia krajowe. Budynek ma kształt litery U, typowy dla dworców czołowych. Hala pociągowa została wykonana z żeliwa i żelaza. Ciekawostką jest fakt, że kolumny podpierające dach odlano w Szkocji, ponieważ tylko tam znajdowały się huty zdolne wykonać tak duże konstrukcje.

 

 

Podobnie jak pozostałe paryskie dworce, Gare du Nord szybko stał się niewystarczający względem potrzeb rosnącego ruchu pasażerskiego. W 1884 roku dobudowano pięć dodatkowych torów. Natomiast w 1889 roku całkowicie przebudowano wnętrze dworca, dodając halę dla pociągów podmiejskich. Począwszy od 1906 roku, dworzec posiada połączenie z siecią paryskiego metra. W latach 1930-1960 kilkukrotnie jeszcze przebudowywano stację, a ostatnia poważna zmiana, związana z rozpoczęciem kursowania pociągów Eurostar, miała miejsce w 1994 roku.

 

Obecnie, w związku z otwarciem pierwszego odcinka szybkiej kolei LGV Est europeenne, oddano także do użytku nowe połączenie Gare du Nord ze znajdującym się w pobliżu dworcem Gare de l'Est.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen