Haydarpaçsa - Turcja

Malowniczo usytuowany dworzec Haydarpasa w Stambule jest ostatnim przystankiem dla wszystkich pociągów jadących z azjatyckiej części Turcji. Położona nad cieśniną Bosfor stacja istnieje od 1872 roku. Wówczas to otwarto pierwszą linię kolejową prowadzącą do oddalonego o 30 kilometrów miasta Gabze. Jednak gwałtowny rozwój kolei spowodował, że w 1906 roku rozpoczęto budowę nowego dworca, który istnieje do dziś.

 

Neoklasycystyczny budynek na planie litery V zaprojektowali dwaj niemieccy architekci: Otto Ritter i Helmut Conu. Jest on posadowiony na 1100 drewnianych palach, każdy o długości 21 metrów, które wbito w grząskie podłoże przy użyciu parowego kafara. Elewację wykonali niemieccy i włoscy kamieniarze. Stację uroczyście otwarto 4 listopada 1909 roku w ramach obchodów urodzin sułtana Mehmeda V.

 

 

Z nabrzeża Kadiköy do stacji prowadzą marmurowe schody. Oczom podróżnych i turystów ukazuje się wówczas okazały gmach, z którego obu stron wznoszą się wieżyczki na planie koła. Fasadę dworca tworzą płyty piaskowca, spadzisty dach pokryty jest dachówkami, natomiast jego wnętrze zdobią liściaste kartusze, girlandy, ozdobne gzymsy, pilastry i balkony. Zabytkowe i dekoracyjne wnętrze budynku podkreśla światło wpadające poprzez okna z barwionego szkła.

 

W lutym 2012 roku w związku z budową szybkiej kolei Stambuł – Ankara, dworzec Haydarpasa został zamknięty na około 30 miesięcy. Jednocześnie realizowany jest projekt Marmaray, w ramach którego powstał tunel pod Bosforem łączący linią kolejową azjatycką i europejską część miasta. Dotychczas pociągi z Haydarpasa docierały do leżącej po drugiej stronie Bosforu stacji Sirkeci dzięki promom.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen