Kanazawa-eki - Japonia

Kanazawa-eki w miejscowości Kanazawa jest największą stacją w prefekturze Ishikawa i jednym z najpiękniejszych dworców kolejowych w Japonii.

 

Pierwotny budynek otwarto 1 kwietnia 1898 roku, jako końcową stację linii Asanogawa, łączącej dwie miejscowości: Uchinadę i Kanazawę. Właścicielem i zarządcą połączenia była japońska firma transportowa Hokuriku – w 1909 roku nazwano je oficjalnie Hokuriku Main Line. Wraz z prywatyzacją japońskich kolei w 1987 roku, dworzec otrzymał nazwę Kanazawa-eki.

 

W II połowie XX wieku budynek przeszedł szereg modernizacji i gruntownych zmian. Najważniejszą inwestycją tamtego okresu było podwyższenie peronów i przeniesienie stacji powyżej poziomu ulicy. 5 czerwca 1990 roku nastąpiło uroczyste otwarcie zmodernizowanego dworca. Rok później rozbudowano go o centrum handlowe, a 20 marca 2005 roku oficjalnie zakończono budowę bramy „Tsuzumi Mon” i dachu „Motenashi Dome” – najbardziej charakterystycznych elementów architektonicznych całego obiektu.

 

 

Kanazawa-eki słynie z połączenia tradycyjnej japońskiej drewnianej konstrukcji ze współczesną, futurystyczną architekturą. Słowo „motenashi” oznacza w języku japońskim „witamy”. I rzeczywiście, podróżnych zbliżających się do stacji już z daleka wita ogromna, wysoka na 14 metrów brama „Tsuzumi Mon”, którą tworzą dwa drewniane filary symbolizujące tradycyjne japońskie bębny „tsuzumi”. Na wspaniałą kopułę, nazwaną „Motenashi Dome”, która przykrywa przejście łączące wschodnią i zachodnią część dworca, składają się 3 tysiące małych szklanych elementów. Ogromny dach osłaniający dworzec i perony chroni pociągi przed przestojami z powodu opadów śniegu.

 

Dworzec w Kanazawie składa się z trzech peronów, obsługujących po dwa tory każdy. W planach znajduje się budowa linii kolei szybkich prędkości Hokuriku Shinkansen do Kanazawy. Kanazawa-eki został już częściowo do tych planów dostosowany, bowiem w 1990 roku, wraz z przebudową stacji, powstał naziemny poziom dla linii Shinkansen. Kiedy budowa zostanie ukończona, linię tę będą obsługiwać dwa perony wyspowe z czterema torami. Obecnie podróż z Kanazawy do Tokio (około 460 kilometrów) trwa 4 godziny – kolej szybkich prędkości skróci ten czas do 2,5 godziny.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen