Liege-Guillemins - Belgia

W 1838 roku zbudowano linię kolejową z Brukseli do Ans, której trasa prowadziła przez Liege, jeden z ważniejszych - ówcześnie, ale także i dzisiaj - ośrodków hutnictwa w Europie. 

 

Dworzec w dzielnicy Guillemins oddano do użytku w maju 1842 roku, a rok później uruchomiono z niego połączenia do Aachen i Kolonii. Stacja przechodziła rozbudowy w latach 1882 i 1905 w związku z odbywającą się w Liege Wystawą Światową, a w roku 1958 jej funkcję przejął nowy obiekt, usytuowany obok. Pasażerowie korzystali z niego aż do roku 2009, kiedy został zburzony. Od roku 2000 na terenie stacji trwała bowiem budowa dworca przystosowanego do obsługi szybkich pociągów ICE oraz TGV. 

 

 

Projekt nowego dworca wykonał ceniony hiszpański architekt Santiago Calatrava, autor między innymi Gare de Oriente w Lizbonie, Saint-Exupery w Lyonie czy portu lotniczego w Bilbao. W czasie dziewięciu lat intensywnych prac budowlanych, kosztem 360 milionów dolarów powstało dzieło niezwykłe, od razu zajmując miejsce w gronie najpiękniejszych obiektów kolejowych nie tylko w Europie, ale w skali całego świata.

 

Budowę stacji poprzedzono dokładnymi badaniami geotechnicznymi. Wykazały one istnienie wad geologicznych, dlatego na czas realizacji inwestycji obniżono poziom wód gruntowych, a wokół placu budowy ustawiono palisadę z betonowych pali wierconych. 

 

 

Następnie usunięto 20 metrów gruntu na obszarze o długości 300 metrów, który tworzył zbocze. Na tak udostępnionym terenie powstał trzypoziomowy, podziemny parking na 600 miejsc. 

 

Na placu budowy utworzono ponadto stanowiska prefabrykacji, na których z betonu odlewano bezpośrednio wszystkie ściany części podziemnej. Prefabrykowano tam ponadto największe elementy konstrukcyjne, czyli łuki kopuły, które następnie w zespołach po sześć nasuwano za pomocą siłowników na docelowe miejsca.

 

 

Dworzec wyposażono w dwa wejścia leżące na poziomach różniących się o 10 metrów wysokości. Usytuowane niżej wejście od strony miasta prowadzi do centrum obsługi pasażera i galerii handlowej oraz na dolne piętro parkingu. Jeden poziom wyżej ulokowano torowiska z peronami, natomiast górne wejście do budynku odpowiada wysokości kładek nad torami. Wnętrza wykończono ciemnymi posadzkami kontrastującymi z jasnym betonem i szkłem. 

 

Oglądana z góry kopuła dachu o długości 200 metrów i szerokości 73 metrów przywodzi na myśl płaszczkę. Skojarzenie owo wzmagają wysunięte na boki zadaszenia wejść o rozpiętości 39 i 45 metrów oraz pięć zadaszeń podłużnych nad torami połączenia do Niemiec. Kopuła tworzona jest przez 39 łuków o rozpiętości 157 metrów położonych wzdłuż osi torów. 

 

Ciekawostką jest fakt, że model dworca odwzorowany wraz z otaczającym go terenem testowano w tunelu aerodynamicznym. Celem badań było sprawdzenie prawidłowości założeń projektowych przekładających się również na komfort pasażerów. 

 

Liege-Guillemins to obecnie jeden z trzech dworców szybkiej kolei w Belgii. Jego szerokie perony pozwalają na codziennie odprawianie ponad 30 tysięcy pasażerów. 150 metrów od niego w dalszym ciągu stoi pierwszy, stary, odpowiadający dawniejszym kanonom kolejowego piękna budynek. Każdy podróżny mający okazję do porównania tych dwóch budowli pochodzących z tak różnych epok będzie na pewno zachwycony dziełem Calatravy. Jego olbrzymia, szklana bryła doskonale koresponduje z sąsiedztwem miasta, przenosząc jednocześnie obserwatora w stulecie, które dopiero nadejdzie.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen