Madrid Atocha - Hiszpania

Madrid Atocha to największy dworzec kolejowy w Madrycie, usytuowany w centrum stolicy i obsługiwany przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe (Red Nacional de los Ferrocarriles Espanoles). Ze stacji odjeżdżają zarówno pociągi podmiejskie lokalnego systemu Cercanías, InterCity, jak i regionalne pociągi z południa. Zatrzymują się na niej także szybkie składy AVE z Barcelony, Saragossy, Sewilli i Walencji.

 

Pierwsza stacja kolejowa w Madrycie, w miejscu obecnego dworca, została otwarta 9 lutego 1851 roku pod nazwą Estación de Mediodía. Niestety, budynek ten został w dużej mierze zniszczony przez pożar. Dworzec odbudowano i ponownie oddano do użytku w 1892 roku. Zmieniono również jego nazwę na Madrid Atocha, pochodzącą od sąsiadującej ze stacją bazyliki pod wezwaniem Matki Boskiej Atocha. Autorem nowego projektu, o konstrukcji z kutego żelaza, był architekt Alberto de Palacio Elissagne, znany również ze swej współpracy z Gustavem Eiffelem oraz inżynierem Henrym Saint Jamesem. Pomiędzy dwoma budynkami z czerwonej cegły, na wysokości około 27 metrów, rozciąga się dach mający kształt odwróconego kadłuba. Stalowo-szklana konstrukcja przykrywa perony kolejowe na długości aż 157 metrów. Oryginalna fasada dworca wychodzi na plac Cesarza Karola stanowiącego miejsce zbiegu głównych ulic miasta.

 

Nad wejściem głównym Madrid Atocha znajduje się zabytkowy zegar
Pomnik na dworcu Madrid Atocha upamiętnia ofiary zamachu terrorystycznego z 11 marca 2004 roku
Pomnik na dworcu Madrid Atocha upamiętnia ofiary zamachu terrorystycznego z 11 marca 2004 roku

W 1985 roku rozpoczęto gruntowną przebudowę stacji według projektu Rafaela Moneo. W jej wyniku w 1992 roku oryginalny budynek wycofano z eksploatacji i przekształcono w centrum handlowo-rozrywkowe. Wewnątrz – na 4 tys. m2 powierzchni – urządzono także tropikalny ogród z niesamowitymi, egzotycznymi roślinami i pływającymi w małych sadzawkach żółwiami. W nowym terminalu perony zostały usytuowane pod ziemią, a pociągi wjeżdżają na stację przez tunel pod Paseo de la Castellana – jedną z najważniejszych ulic Madrytu.

 

Tragicznie w historii hiszpańskiej kolei zapisał się dzień 11 marca 2004 roku. Tego dnia na stacji Madrid Atocha miał miejsce zamach terrorystyczny, w wyniku którego zginęły 192 osoby, a rannych zostało ponad 1800. Eksplodowało 10 bomb podłożonych w pociągach przez zamachowców związanych z Al-Kaidą, trzy ładunki udało się unieszkodliwić. Po tragedii postawiono na dworcu pomnik poświęcony ofiarom ataku, a w niedalekim parku del Buen Retiro na ich pamiątkę zasadzono 192 drzewa oliwne i cyprysy.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen