Nagoya Station - Japonia

Przeciętnemu turyście z Europy trudno będzie od razu zrozumieć filozofię funkcjonowania kolei w Japonii. W kraju tym istnieje bowiem wiele kolejowych spółek, które budują swoje dworce zazwyczaj blisko siebie, by w ten sposób ułatwić pasażerom  wybór przewoźnika. Zadanie to jest jednak trudne z uwagi na silnie zagęszczoną przestrzeń japońskich miast. Dobrym przykładem rozwiązania tego problemu jest dworzec w mieście Nagoya.

 

 

Kolej dotarła tu 1 maja 1886 roku. Wówczas też uruchomiono w mieście pierwszą stację, którą w kolejnych latach wielokrotnie rozbudowywano i modernizowano. Zaprojektowanie w miejscu istniejącego dworca nowego obiektu zdatnego do obsługi ponad miliona pasażerów dziennie, udostępniającego ponadto ogromne powierzchnie handlowe, biurowe i usługowe miastu powierzono zespołom Kohn Pedersen Fox Associates i Sakakura Associates. 

 

Generalne wykonawstwo objęła natomiast Taisei Corporation. Warto podkreślić w tym miejscu niezwykły kunszt i organizacyjny geniusz inżynierów oraz architektów realizujących to ogromne przedsięwzięcie. Cały trwający dziesięć lat proces budowlany nie zakłócał bowiem jednoczesnej, ciągłej eksploatacji stacji. 

 

 

Oficjalne otwarcie Nagoya Station nastąpiło 20 grudnia 1999 roku, natomiast w marcu 2000 roku otwarto górujące nad nią wieże. Od tego momentu dworzec ten, będący w istocie kompleksem wielofunkcyjnym o powierzchni 446 tysięcy metrów kwadratowych, jest nie tylko największym budynkiem w Japonii, ale też plasuje się na samym czele największych dworców świata. 

 

Ceremonia otwarcia obiektu odbyła się według tradycyjnego rytuału Shinto, który, zgodnie z tradycyjnymi wierzeniami, powinien zapewnić bezpieczeństwo i dobrobyt wszystkim jego użytkownikom. Powierzchnie użytkowe zajmują większość podziemnych kondygnacji kompleksu. Ponad nimi, we wschodniej części stacji zbudowano sześć peronów wyspowych Tokaido Main Line, Chuo Line i linii Kansai, w sumie z dwunastoma torami. Część zachodnią zajmują dwa perony wyspowe z czterema torami, na których obsługiwane są pociągi Tokaido Shinkansen. Z zewnątrz bryłę dworca tworzy wielofunkcyjny budynek, w którym aż 13 pięter zajmuje dom towarowy Takashimaya. 

 

Nad nim górują dwie stalowo-szklane wieże o wysokości 250 metrów. W jednej z nich mieści się siedziba  Central Japan Railway Company. W drugiej, liczącej 59 pięter, działa Marriott Associa Hotel. Znajdują się tam także liczne biura i siedziby wielu innych firm. Na najwyższych piętrach usytuowano restauracje, z których podziwiać można niezapomnianą panoramę okolicy, na dachu wieży urządzono natomiast lotnisko dla helikopterów. 

 

 

Nowoczesna i niezwykle oryginalna bryła dworca, a zwłaszcza jej wykończenie w postaci dwóch wysokich wież zdecydowanie dominuje w krajobrazie miasta, jednocześnie komponując się idealnie z niższą zabudową. 

 

Podróżnemu trudno jest zorientować się w tym, kiedy przestrzeń z Nagoya Station przechodzi w Kintetsu Nagoya Line, Maitetsu Nagoya Station czy Nagoya Railroad. Jednak precyzyjne japońskie oznakowanie oraz wszechobecny, wielojęzyczny personel zdecydowanie ułatwiają podróż oraz przemieszczanie się w labiryncie tego niezwykłego obiektu.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen