Stesen Keretapi - Malezja

Budynek dworca kolejowego w Kuala Lumpur przypomina raczej meczet niż stację kolejową. Stanowi typowy przykład eklektycznej architektury neomauretańskiej z muszelkowymi okapami, małymi okrągłymi łukami, minaretami i kopułami.

 

Stację wzniesiono w 1910 roku według projektu brytyjskiego architekta Arthura Benisona Hubbacka w miejscu zburzonego poprzedniego dworca o nazwie Resident. Hubback wykorzystał swoją bogatą wiedzę z zakresu architektury i wcześniejsze doświadczenie zdobyte m.in. w Indiach. Tak powstał nowy budynek, łączący w sobie elementy wielu stylów, zarówno Zachodu, zwłaszcza architektury brytyjskiej, jak i Wschodu.

 

Dworzec początkowo składał się z budynku głównego i z trzech podniesionych peronów obsługujących cztery linie kolejowe, połączonych dwoma podziemnymi korytarzami. W II połowie XX wieku stacja przeszła kilka poważnych zmian. W 1967 roku skrzydło północne zaadaptowano do użytku biurowego. Natomiast w 1986 roku stacja została powiększona i zmodernizowana zarówno wewnątrz, jak i z zewnątrz. Powstała wówczas klimatyzowana poczekalnia, informacja turystyczna oraz liczne bary. Rozbudowano także południowe skrzydło budynku, a część stacji zajął hotel Heritage Station, gdzie pozostawiono część oryginalnych, pierwotnych zdobień architektonicznych. Kolejne zmiany zaszły w 1995 roku, kiedy to linie w Kuala Lumpur zostały zelektryfikowane, a dworzec zaczął obsługiwać kolej podmiejską KTM Komuter.

 

 

Dworzec początkowo składał się z budynku głównego i z trzech podniesionych peronów obsługujących cztery linie kolejowe, połączonych dwoma podziemnymi korytarzami. W II połowie XX wieku stacja przeszła kilka poważnych zmian. W 1967 roku skrzydło północne zaadaptowano do użytku biurowego. Natomiast w 1986 roku stacja została powiększona i zmodernizowana zarówno wewnątrz, jak i z zewnątrz. Powstała wówczas klimatyzowana poczekalnia, informacja turystyczna oraz liczne bary. Rozbudowano także południowe skrzydło budynku, a część stacji zajął hotel Heritage Station, gdzie pozostawiono część oryginalnych, pierwotnych zdobień architektonicznych. Kolejne zmiany zaszły w 1995 roku, kiedy to linie w Kuala Lumpur zostały zelektryfikowane, a dworzec zaczął obsługiwać kolej podmiejską KTM Komuter.

 

Do 2001 roku stacja była głównym i najważniejszym węzłem kolejowym w Kuala Lumpur. Wówczas to powstał nowoczesny dworzec Kuala Lumpur Sentral, który przejął obsługę większości połączeń (zwłaszcza międzymiastowych). Część obiektów starego dworca została więc wyłączona z użytku. Stacja nadal obsługuje niektóre połączenia kolei podmiejskiej oraz ruchu towarowego.

 

W związku z malejącym znaczeniem dworca w 2007 roku otwarto w holu głównym i na części peronów Muzeum Kolejnictwa, gdzie zgromadzono szereg eksponatów związanych z kolejnictwem z całego kraju. Obecnie trwają dyskusje nad utworzeniem w budynku dworca nowoczesnego centrum kultury.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen