Żyrardów

Co łączy dworce w Żyrardowie, Kole, Pruszkowie, Gdyni, Grodzisku Mazowieckim, Teresinie, Lublinie, Radziwiłłowie i w Aleksandrowie Kujawskim? Odpowiedź brzmi: osoba architekta, inżyniera Romualda Millera, który je zaprojektował. Możemy mówić wręcz o pewnej marce, jaką Miller wypracował sobie dzięki realizacji tych obiektów.

 

Po kongresie wiedeńskim w 1815 roku Królestwo Polskie stało się najdalej na zachód wysuniętą prowincją Rosji. Do roli nieformalnej stolicy Europy urósł w owym czasie Wiedeń. Możliwość dotarcia do niego koleją była niezwykle kuszącą perspektywą. W 1835 roku zaprojektowano zatem budowę Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Podróżni docierali nią do Żyrardowa już w 1845 roku.

 

Pierwszy dworzec w Żyrardowie był po prostu ceglanym niewielkim budynkiem, zbudowanym dość szablonowo wedle rosyjskich standardów. Żyrardów był miejscowością niedużą, a cała stacja kolejowa sprawiała wrażenie zaniedbanej.

 

Podczas I wojny światowej stację zniszczyło kilka niemieckich bomb. Dlatego w już wolnej Polsce, w 1922 roku, na miejscu zniszczonego wybudowano nowy dworzec. Jak już zostało wspomniane, projektantem był Romuald Miller, naczelnik Wydziału Budownictwa Warszawskiej Dyrekcji Kolei. Budynkowi nadał styl dworku polskiego, pokrytego czerwoną dachówką, z jońskimi kolumnami i zdobionymi szczytami. Obszerne wnętrza ogrzewały bogato udekorowane kaflowe piece. Na środku dachu umieszczono wieżyczkę z zegarem.

 

W latach 30. XX wieku zbudowane zostało przejście podziemne, nad peronem zaś dobudowano wiatę w kształcie rozłożonych skrzydeł ptaka. W ciągu ostatnich lat, podczas kolejnych remontów, dach dworca pokryto niestety blachą – to jedyny architektoniczny mankament.

 

Generalny remont zakończył się w 2007 roku. Cieszą oczy quasi-barokowe szczyty z kulami przypominającymi mydlane bańki, wieżyczka ponad dachem i podcienia z pękatymi kolumienkami. Odrestaurowane zostały sztukaterie, zachowano stare piece we wnętrzach. W internetowym plebiscycie żyrardowski dworzec znalazł się w doborowym towarzystwie 10 najpiękniejszych w Polsce.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen