Brzeg

Dworzec w Brzegu jest jedną z najstarszych w Polsce stacji kolejowych. Nic w tym dziwnego, bowiem kolej dotarła tutaj już 26 czerwca 1842 roku, czyli w trzy miesiące po uruchomieniu odcinka Wrocław-Oława. W niecały rok później z miejscowości poprowadzono linię do Opola i tym samym włączono ją do Kolei Górnośląskiej. W lipcu 1847 otwarto natomiast odcinek do Pakosławic, przedłużony w roku 1848 do Nysy, przez co stacja w Brzegu zyskała status węzłowej. W roku 1910 otwarto natomiast połączenie do Strzelina. 

Pierwszy dworzec w Brzegu zbudowano w 1942 roku. Intensywny rozwój sieci kolejowej tego regionu spowodował jednak, że obiekt coraz mniej odpowiadał potrzebom wzrastającego ruchu kolejowego. Powstała zatem idea budowy większej stacji. Nowy gmach zrealizowano w latach 1869-1870 jako okazałą budowlę z czerwonej cegły. Łukowato sklepione okna nadały bryle pewnego dostojeństwa. Obiekt wraz z przyłączoną do niego częścią pocztową prezentował styl eklektyczny, przypominając swoją architekturą wrocławski Dworzec Miejski zaprojektowany przez Hermanna Grapowa.  Na terenie stacji uruchomiono także, dziś już nieczynną, parowozownię. 

Obecnie dworzec posiada dwa perony, do których dociera się z budynku tunelem. W latach 2009-2010 przebudowano zarówno stację, jak i odcinki przyległe na długości ponad 4 kilometrów. Modernizacji torowisk dokonano w celu umożliwienia pojazdom przejazdu przez stację z prędkością 120 km/h. Prace na tym odcinku zostały jednak wznowione, by w niedalekiej przyszłości prędkość poruszających się tam pociągów wzrosła do 160 km/h. Omówione inwestycje pochłonęły kwotę około 154 milionów złotych.

 

W latach 2010-2012 przeprowadzono natomiast gruntowny remont budynku, którego koszt wyniósł 4,2 miliony złotych. W efekcie przywrócono mu blask z roku 1869. Elewacje oczyszczono i zabezpieczono specjalnymi powłokami antygraffiti. Renowacji i pracom konserwatorskim poddano też wszelkie detale architektoniczne zdobiące budynek. Niewątpliwą „wisienkę na torcie” stanowią zabytkowe, przedwojenne, odrestaurowane stoliki znajdujące się przy okienkach kasowych. Dostojny hol oświetla  natomiast piękny żyrandol. 

Spośród wyremontowanych pomieszczeń wydzielono też powierzchnie komercyjne. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w obiekcie i wokół niego zainstalowano 16 kamer monitoringu.. Odnowione zostały również zabytkowe wiaty i charakterystyczne elementy stylizacyjne w prowadzącym na perony tunelu a także plac przed dworcem oraz prowadzące do gmachu chodniki.

Ukłonem w stronę amatorów fotografii i miłośników kolei jest na pewno wyremontowany żuraw wodny przy peronie numer 1.  Na tym samym peronie odsłonięto też w dniu uroczystego zakończenia prac modernizacyjnych pomnik świętej Katarzyny -  patronki kolejarzy,  której kult na Śląsku jest silnie związany z kolejarskimi tradycjami. 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen