Wałbrzych

Historia linii kolejowych na terenie Wałbrzycha jest równie skomplikowana, jak dzieje miasta i jego okolic. Kolej dotarła tu ze Świebodzic 1. marca 1853 r. w miejsce określane obecnie jako Wałbrzych Fabryczny. Połączenie tej linii ze Śląską Koleją Górską do Jeleniej Góry odbyło się 15. sierpnia 1867 r. na terenie dzisiejszej stacji Wałbrzych Główny. Linia kolejowa wiodąca przez miasto została zelektryfikowana w roku 1914 (po zakończeniu II wojny światowej Rosjanie zdemontowali sieć trakcyjną). Ponowna elektryfikacja nastąpiła w 1966 r. 

Na przedłużeniu linii z dworca Fabrycznego zbudowany został dworzec Altwasser (nazwę zmieniono potem na Waldenberg Altwasser, a 27. sierpnia 1945 na Borowieck Starzyny). Od 6. września 1947 r. obowiązywała nazwa - Wałbrzych Stary Zdrój, a od 1948 r. do dziś Wałbrzych Miasto. Budynek dworca powstał wraz z linią ze Świebodzic, obsługując początkowo wyłącznie pociągi towarowe. W latach 1901-1925 był kilkukrotnie przebudowywany, a podczas ostatniej nadano mu wygląd pijalni wód mineralnych. Powstał wówczas nowy hol na planie ośmiokąta nakrytego wysokim tamburem ze zwieńczającą go kopułą, na peronach postawione zostały drewniane wiaty. W przyziemiu nowej części dworca ulokowano sklepy i punkty usługowe, co ożywiło przydworcowy plac. 

W latach 2011-2012 dworzec został gruntownie wyremontowany kosztem dziewięciu milionów złotych. Odnowiony portal zdobią kolumny, nad wejściem pojawił się oświetlony napis z nazwą stacji. Niespodzianka czeka na podróżnych w holu. Na jego środku stanął zabytkowy żuraw wodny, a dookoła ustawiono ławki. Po jednej stronie umieszczono kasy biletowe, po drugiej punkty handlowo-usługowe oraz restaurację i toalety. Dworzec jest monitorowany, wyposażony w udogodnienia dla niepełnosprawnych i system informacji wizualnej. Jasne posadzki i nowe okładziny ścian nadają wnętrzu estetycznego wyglądu. Przywrócono wiaty nad peronami. Na placu przed dworcem ułożona została nowa nawierzchnia, pojawiły się elementy małej architektury i zieleń.

 

Modernizacja budynku została przeprowadzona zgodnie ze sztuką konserwatorską, a dworzec zachęca wyglądem do korzystania z usług kolei.

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen