Royal Scotsman

 

Szkockie krajobrazy bywają magnesem przyciągającym licznych turystów. Z myślą o nich w 1985 roku The Great Sccottisch & Western Railway Co. uruchomiły pociąg pozwalający zwiedzać Szkocję w warunkach wysmakowanego luksusu. Skład utworzyły zabytkowe, zbudowane z drewna tekowego wagony, pochodzące z początku XX wieku. Tak oto powstał pociąg Queen of Scots. Jego następca Royal Scotsman w 2005 roku został kupiony przez Orient-Express Hotels, właściciela równie luksusowych Venice-Simplon Orient Express i Northern Belle. Nowe wagony pociągu, które zastąpiły te poprzednie, czyli pullmany (a jest ich dziewięć) zbudowane (za wyjątkiem jadalnego) w roku 1960 przez Metro-Camwell, zostały gruntownie wyremontowane i zmodernizowane.

 

 

Pociąg tworzą obecnie dwa wagony kuchenno-jadalne, jeden wagon salonowy z zewnętrzną werandą, cztery wagony

z przedziałami dla 2,3 lub 4 osób oraz dwa wagony dla personelu, mieszczące również generatory prądu. Pociąg zabiera 36 pasażerów. Przedziały urządzone są z przepychem, w stylu rustykalnym. Edwardiański wystrój doskonale współtworzą lakierowane mozaiki, detale z polerowanego mosiądzu oraz delikatne tkaniny. Pojedyncze lub podwójne łóżka, łazienki

z prysznicami i toaletami, indywidualnie regulowana klimatyzacja czy przyciski przywołania obsługi zapewniają wygody, nawet bardzo wymagającym pasażerom.

 

 

Różne przewodniki donoszą, że turyści mogą „spać spokojnym snem małych kociąt”, gdyż pociąg na noc zatrzymuje się na cichych bocznicach. Obsługa przygotowuje posiłki regionalne, podaje także owoce morza i najlepsze wina.

 

Royal Scotsman na szlaki wokół kraju wyrusza od maja do października z dworca Edinburgh Waverley. Do wyboru są trzy kombinacje trasy. Classic - to 720 mil do Kyle of Lochalsch (cztery noclegi w pociągu); West - liczy 660 mil, jakie pociąg przejeżdża do Mallaig i z powrotem (dwa noclegi); trasa Highland ma 540 mil, jest dwudniową, okrężną z i do Edynburga przez Aberdeen oraz Inverness. Podczas podróży zwiedzane są zamki, destylarnie whisky, muzea, miejsca ciekawe przyrodniczo.

 

 

Pociąg przejeżdża m.in. przez pierwszy na świecie most stalowy, a przez okna jego wagonów można oglądać cuda wiktoriańskiej inżynierii. Podróżni mają okazję rozmawiać z ekspertami od połowów łososia, produkcji whisky
lub wziąć udział w zabawach. Każdy pasażer jest witany i traktowany przez obsługę jak arystokrata. Cena biletu za tak luksusową podróż jest bardzo wysoka, jednak ludzie, którzy to przeżyli, twierdzą, że warto.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen