The Blue Train

 

W 1923 roku powstały towarzystwa kolejowe Union Limited oraz Union Express, przewożące pasażerów z Johannesburga do Kapsztadu (Cape Town), skąd odpływali oni statkami do Anglii. To drugie z towarzystw, w 1933 roku zaproponowało pasażerom wagony salonowe i restauracyjne (od 1939 roku wyposażone w klimatyzację).

 

 

Wybuch II wojny światowej spowodował przerwę w funkcjonowaniu linii, na co wpływ miał spadek bezpieczeństwa podróży morskich. W roku 1946 działalność przewozową wznowiono, przyjmując jednocześnie nazwę Blue Train (począwszy od 1937 roku wagony były malowane na niebiesko). Duże zmiany przyniósł rok 1998, gdy przyjęto nowy rozkład jazdy (dwa pociągi w tygodniu) oraz wprowadzono bardziej luksusowe standardy podróży. Do 2002 roku istniała możliwość jazdy na czterech trasach: Johannesburg-Kapsztad; Kapsztad-Port Elizabeth; krawędzią Parku Narodowego Krugera do Hoedspruit; oraz do Zimbabwe. Niestabilność polityczna w Zimbabwe sprawiła, że wkrótce trzeba było dwie z tych tras zawiesić.

 

Obecnie funkcjonuje linia z Pretorii do Kapsztadu (choć możliwe jest podróżowanie czarterem na kilku innych, na przykład do Durbanu). Trasa liczy 1600 km, podróż trwa 27 godzin, lecz czasu na nudę nie ma. Kiedy pociąg przemierza Park Narodowy Krugera staje się luksusowym, bezkrwawym safari na kółkach. Przez panoramiczne okna wagonu obserwacyjnego można oglądać gepardy, lamparty czy hipopotamy, stada lwów i cętkowanych hien, ale też słonie, antylopy, białe i czarne nosorożce, żyrafy i zebry. Pociąg przejeżdża także przez jeden z siedmiu cudów świata, którymi są Wodospady Wiktorii. I to wszystko można podziwiać z klimatyzowanego salonu, popijając podawane przez kelnerów wino. Nocą spać nie sposób, jako że za oknami pociągu niezwykły spektakl tworzy rozgwieżdżone niebo nad sawanną.

 

Operatorem pociągu jest Luxrail, będący częścią Transnet - państwowego przewoźnika towarowego. Nazwa Luxrail jest adekwatna do luksusu podróżowania. Na każdych trzech pasażerów przypada kamerdyner. Pasażerowie mają do dyspozycji kabiny z łazienkami i wannami. W toaletach królują marmury i złocenia; złocone są również liczne elementy ozdobne w wagonach salonowych, osobnych dla palących i niepalących. Kucharze przygotowują smakołyki kuchni afrykańskiej, tajskiej i europejskiej. Hotele o takim standardzie oznaczane są zazwyczaj pięcioma gwiazdkami.

 

W eksploatacji znajdują się dwa pociągi, mieszczące 74 bądź 58 gości. Ten mniejszy ma również wagon konferencyjno-widokowy na końcu składu. Cena biletu zalezy od wyboru rodzaju apartamentu, a także od trasy przejazdu. Operator oferuje również czarterowanie wagonów pod warunkiem, że grupa podróżnych liczyć będzie 20 osób. Wtedy można sobie pozwolić na dowolny wybór trasy.

 

Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen