Pierwsza kolej o napędzie śmigłowym zwana „Railplane” – 1920 r.

Ze śmigłem

Zupełnie nowe rozwiązania w dziedzinie kolejnictwa przyniósł 1920 rok. Wówczas to w Milngavie w Szkocji powstała pierwsza kolej o napędzie śmigłowym, zwana „Railplane”. Niestety, śmigła umieszczone z przodu i z tyłu pojazdu miały znaczne opory przy pokonywaniu krzywizn. Nie zaniechano jednak eksperymentów i już w 1923 roku w Niemczech inżynier Franz Kruckenberg wykorzystał napęd śmigłowy do kolei jednotorowej podwieszonej. 

 

W 1931 roku Kruckenberg wraz z inżynierem Stedelfeldem opatentowali „Schienenzeppelin” – pojazd kolei naziemnej z napędem śmigłowym o długości 26 metrów i wadze 18,5 tony. Warto dodać, że „Schienenzeppelin” osiągnął maksymalną prędkość aż 230 km/h, co przez wiele lat stanowiło rekord. Próby z kolejami o napędzie śmigłowym podejmowano także w Glasgow w 1927 roku czy w Los Angeles w 1931 roku, jednak duże koszty budowy toru, trudności w pokonywaniu łuków oraz podmuchy powietrza wywoływane przez śmigło doprowadziły do zaniechania tych planów.

 

Makieta kolei o napędzie śmigłowym „Railplane” – przed 1920 r.
Uroczysty przejazd pociągu o napędzie śmigłowym „Schienenzeppelin” – 1931 r.
Wersja do druku Wersja do druku | Mapa witryny
© 2016 Całość praw autorskich - Antoni Bochen